Gizeh-Abu Simbel 14 dgaase reis

THE GRAND TOUR

14 daagse reis van Gizeh naar Abu Simbel

28 maart tot en met 10 april 2020

Deze reis neemt je mee vanaf het uiterst noordelijk punt van Egypte: de Kop van de Cobra:  de stad Caïro met het Gizeh plateau en de piramides en de Sfinx tot aan het meest zuidelijk deel van Egypte: de Staart van de Cobra: Aswan tot aan Abu Simbel.

Een tocht door alle chakra’s van het land en waarin we als de kundalini energie op- en neer bewegen langs de levensader van de het land: de Nijl.

De Nijl met zijn magische energie en waarmee in de oudheid alle tempels mee waren verbonden, een afspiegeling van de Melkweg.

Dag 1

We vertrekken in de  middag van Schiphol naar Cairo, waar we rond 21.00 uur aankomen en opgewacht worden door onze chaffeur en gids.

Na een korte rit door de verkeers hektiek van Cairo komen we aan bij ons Guesthouse, gelegen tegenover de piramides van Gizeh. Na de check in genieten we van een kleine versnapering op het dakterras met een magnifiek uitzicht. Je moet jezelf af en toe in de arm knijpen of het allemaal wel waar is wat je ziet.

Dag 2

Onze reis begint bij één van de zeven wereldwonderen uit de antieke tijd: de Grote Piramide.

Een imposant bouwwerk en één van de bouwstenen van de Heilige Geometrie: de driehoek.

De piramides zijn verbonden met de chakra’s van de Aarde en van het land zelf en bevat een hoge trilling van bewustzijn.

We bezoeken de zgn. Koningskamer geheel bekleed van rood Aswan Graniet wat een uitzonderlijke geluidstrilling kan maken. Zo mogelijk gaan we hier een korte meditatie doen, in de sarcofaag liggen en klanken.

Daarna brengen we via de Dodentempel, met zijn bijna aan elkaar gesmolten steenblokken en een bezoek aan de majestueuze Sfinx zelf.

Na de lunch brengen we een bezoek aan het Museum van Oudheden o.l.v. een gids.

Op dit moment (najaar 2019) is het nog niet duidelijk of tijdens ons bezoek aan Egypte het nieuwe museum al geopend is.

Mocht dat niet zo zijn dan brengen we een bezoek aan het oude Museum van Oudheden, wat bijna een museum op zich is.

Dag 3

Met de ochtendvlucht vertrekken van Cairo naar Luxor waar we aan het eind van de ochtend aankomen in ons hotel aan de Nijl.

Na het inchecken komen we even aan in een geheel ander deel van Egypte en genieten vanaf het dakterras van het glinsteren van de zon op de Nijl.

Na de lunch brengen we een bezoek aan Deir El Medina, een ancient kunstenaardorpje waar de handwerkers leefden die in de tombes van het nabijgelegen King of the Valley werkten.

Hier bezoeken we een kleine tempel van Hathor met een prachtige energie en we alle tijd krijgen om daar rond te dwalen en te mediteren. Ook interessant is een bezichtiging van enkele tombes die in de rotswand van het dorp gelegen zijn. Je afdaling door de smalle doorgang geeft associaties met het geboortekanaal om uiteindelijk in de beschermende womb van de Aarde te komen.

Dag 4

Deze dag brengen we o.l.v. een gids een bezoek aan het grote tempelcomplex van Karnak: gewijd aan de Triade van Luxor: Amon-Mut-Chonsoe. Hier weten we de rustige plekken op te zoeken en gaan we via de tempel van Chonsoe, het grote Heilige Meer, naar een kleine tempel met de 7 Anhken en dimensie poorten. De middag ronden we af bij de tempel van Ptah bij het levensgrote beeld van Sechmet, met haar krachtige energie. Hier stemmen we ons af om de daadkrachtige, passievolle, vuur energie van haar

Dag 5

Vroeg in de ochtend vertrekken we met onze bus (met airco) en chauffeur richting Aswan. Een tocht door de binnenlanden van Egypte waar je je ogen uitkijkt naar het dagelijks leven van de Egyptenaren. De groene velden, ezelskarren vol geladen met suikerriet, het glinsteren van de Nijl. We maken een tussenstop bij de tempel van Kom Ombo. De enige dubbel tempel in Egypte gewijd aan Horus en Sobek. De tempel van de geneeskunde als ook een initiatie tempel van het linker oog van Horus. Bij deze tempel doen we een meditatie/afstemming.

Na het bezoek rijden we door naar ons guesthouse in Aswan, gelegen in het Nubische deel van Aswan aan de rand van de Nijl

Dag 6

In de ochtend brengt de watertaxi ons naar het eiland Elephantine, waar de restanten te vinden zijn van de tempel van Chnoem, de schepper van alle natuurwezens. Van de klei uit de Nijl maakte hij op zijn pottenbakkerswiel o.a. de mens en blies met zijn adem het leven er in. Op dit eiland zijn vele oude lagen van bewoning c.q. bewustzijn te vinden en te ontdekken. De aanwezige Nilometer is hier het meest spectaculair. We doen hier een afstemmingsmeditatie op de energie van Chnoem.

In de middag maken we een boottochtje naar het (nieuwe) eiland met de tempel van Philae: gewijd aan Isis. Door de bouw van de Aswandam ging het waternivo dusdaning omhoog dat de tempel gedeeltelijk onder water kwam te staan. In de jaren ’60 is deze tempel mbv UNESCO in stukken ontmanteld en weer opnieuw opgebouwd op een nieuw, hoger gelegen eiland. De zachte, vrouwelijke energie van Isis is nog steeds te ervaren in de trilling van de stenen en hiërogliefen.

Dag 7

We vertrekken heel vroeg in de ochtend voor een tocht die ons dieper in het oude land van de Nubiërs brengt. Een tocht door de ruimte en de stilte brengt ons naar drie wat onbekende Nubische tempels.

Deze tempels zijn die ook van het stijgende water gered en liggen nu aan de rand van het Nassarmeer. Hier hebben we alle rust en ruimte om deze tempels gewijd aan Amon, Thot, Isis en Serapis te bezoeken. We  mediteren in of bij de tempels, kunnen we klanken en krijgen wellicht na afloop een kopje traditionele Nubische koffie aangeboden.

Aan het eind van de ochtend gaan we verder naar de tempels van Amada. Ook dit zijn Nubische tempels die verplaatst zijn door het stijgende water van het Nassarmeer.

Daarna rijden we door naar het kleine stadje Abu-Simbel, aan de rand van het oude en huidige Egyptische landsgebied. Hier worden we hartelijk ontvangen door de eigenaar van het guesthouse gebouwd in de typische Nubische bouwstijl.

Dag 8

We staan ook deze ochtend weer vroeg op om de zon op te zien komen bij de beelden van tempels van Abu Simbel. Het is zo magnifiek om het licht van de vroege zonnestralen zich over de gezichten van de beelden te zien bewegen, een onwerkelijk schouwspel waardoor lijkt alsof de beelden elk moment werkelijk tot leven komen. De tempel van Ramses II met zijn grote zittende beelden is groots en imposant waarbij je je nederig voelt. De daarnaast gelegen kleinere tempel van Nefertari gewijd aan Isis heeft een zachte schitterende, bijna frivole energie. De hiërogliefen van Nefertari en Isis, Hathor etc. zijn van een zeer verfijnde uitdrukking en velen hebben nog hun kleur.

Na het bezoek aan de tempels gaan we weer terug naar het guesthouse voor een uitgebreid ontbijt, een kleine wandeling door de tuinen voordat we weer via de snelweg weer terug rijden naar ons guesthouse in Aswan. De rest van de middag hebben we de tijd voor onszelf.

Dag 9

Na een rustige ochtend brengen we met de watertaxi een bezoek aan het eiland Nieuw Kalabsha. Op dit eiland zijn drie Nubische tempels te bezoeken die door het rijzende water verplaatst zijn naar een hoger gelegen eiland. De tempel van Kalabsha is de grootste vrijstaande Egyptisch-Nubische tempel en gewijd aan Mandulis (=Horus). In alle rust bezoeken we dit eiland en de daarop gelegen tempels en kiosk en we mediteren in een tempel gewijd aan Isis, Osiris en Horus.

In de middag zijn we weer terug in ons guesthouse en hebben we de middag voor onszelf. Optioneel: kan je een bezoek brengen aan de Nubische Soukh of bijv. een tocht op een kameel maken.

Dag 10

Deze dag gaan we weer richting Luxor en brengen onderweg een bezoek aan de tempel van Edfu gewijd aan Horus en verbonden met de plek waar Horus uiteindelijk het gevecht met zijn oom Seth won. Op religieus gebied was de tempel van Edfu bijzonder belangrijk: Ieder jaar reisde de godin Hathor uit Dendera hierheen om haar gemaal, de valkgod Horus, te bezoeken. In hun beide zonneboten herenigde de twee godheden (hoge priester en hoge priesteres) zich in het midden van de Nijl. Het hieraan gekoppelde feest duurde 14 dagen en heette de ‘Vreugdevolle Hereniging’.

Na het bezoek rijden we door naar Luxor waar we weer verwelkomt worden door de staf van ons hotel in Luxor.

Dag 11

Deze dag is een vrije dag waar we even kunnen bijkomen van alle indrukken die we tot nu toe opgedaan hebben.

Optioneel: heerlijk luieren aan het zwembad, een boottochtje op de Nijl, bezoek aan een kleine rustige tempel in de woestijn, fietstocht door de velden of een combinatie van dit alles.

Dag 12

In de ochtend brengen we een bezoek aan de tempel van Seti I in Abdyos met zijn prachtige hiërogliefen en zijn krachtige energie verbonden aan het mannelijk deel van de hartschakra. Een bijzondere tempel met 7 kapellen en 3 hoofdkapellen gewijd aan Osiris-Isis-Horus, de heilige 3-eenheid. Sterk verbonden met de herrijzende energie van Osiris, maar ook in jezelf. Achter de tempel ligt het 4m dieper gelegen Osirion, van een ongekende oudheid met op één van de granieten pilaren de oudste afbeeldingen van de Flower of Life.

Na het bezoek gaan we weer richting Luxor maar brengen we eerst een bezoek aan de tempel van Dendera gewijd aan Hathor. Omarm je in de liefdevolle energie van de Hathor’s en laat de tempel je helen waar geheeld mag worden.

Dag 13

Onze laatste dag sluiten we af met een bezoek aan de Tempel van Luxor, ook wel de Temple of Men genoemd, en is geheel naar de verhoudingen van het menselijk lichaam gebouwd. Een tempel met diverse lagen van bewustzijn, initiatieplekken en waar de energie van de tempel ons weer helemaal in balans brengt van alle indrukken die we op gedaan hebben. Een mooie afsluiting van deze indrukwekkende reis.

Dag 14

In alle vroegte tijdens de zonsopkomst, vertrekken we naar het vliegveld van Luxor om via Cairo onze aansluitende vlucht naar Amsterdam te nemen. In begin van de middag landen we weer op Amsterdam Schiphol gevuld met resonanties van de tempels, de vele indrukken, individuele inzichten waar we de komende weken nog van kunnen genieten.

Reacties van deelnemers:

In november 2017 maakte ik de 12-daagse spirituele tempelreis  met Els en het werd een onvergetelijke tocht langs een mysterieus verleden in een prachtig , gastvrij land.

Zorgeloos en comfortabel was het ook, doordat Els en Aboulnaga alles zo goed hadden geregeld.

Kortom een aanrader, voor wie wil dromen op de Nijl, dwalen door de tempels en smullen van humus en foul!

Angelique

12 daagse reis Luxor-Abu Simbel-Gizeh

Ik ging met een open mind, heel veel zin en zonder verwachtingen mee. De ervaringen die ik heb opgedaan, mezelf leren kennen/ herkennen.

De plaatsen en tempels waren geweldig. Het was voor mij een hele bijzondere reis en ben zeker van plan om er weer terug te gaan, er is nog zoveel te ontdekken en te zien.

Ik kan nu zeggen dat Egypte mijn hart heeft gestolen. Shukran Egypte, saadot belkak (Dank je Egypte, fijn om je ontmoet te hebben)

Violencia (Lenci)

Oktober 2018

10 daagse reis Luxor-Aswan

Goed uitgebalanceerd aanbod van te bezoeken tempels, mooi in evenwicht.met meditatie s. De organisatie van het eten was goed, vriendelijke mensen.

Lya en Rob

Oktober 2018

10 daagse resi Luxor-Aswan

Machtig mooie reis! Elke dag weer een verassing en bijzondere dag. Harmonies en fijne samenwerking.

Mooie persoonlijke inzichten mogen ontvangen. Erg onder de indruk van Sechmet (Karnak)

Rob

Februari 2019

10 daagse reis Luxor-Aswan

WAT KAN JE VERWACHTEN ?

Inbegrepen

- 13 x overnachting & 12 x eenvoudig tot uitgebreid ontbijt

- Transport in privé bus met chaffeur/gids vanaf vliegveld naar hotel/guesthouse en de gehele reis

- Overig transport dan de privé bus zoals de watertaxi's

- 12 x entree verschillende tempels en tombes

-  Bezoek plekken met hoge trillingsfrequentie

-  Meditaties en initiaties

-  NL & EGY reisbegeleiding

-  Informatiemiddag (voorkeur zaterdag) met afstemmingsmeditatie

-  Reader met informatie over de tempels

Bonus

- Waterceremonie

- Inwijding in de Djed

- Inwijding in de Flower of Life

Exclusief

- Vliegticket: afhankelijk van het boekingsmoment : vanaf €482,-

- Visum ong. €30,- op het vliegveld of ong. €40,- bij de Egyptische Ambasade Den Haag

- Reisverzekering/annuleringsverzekering

- 13 x lunch & diner & drinken (ong. €150,-)

- Fooien (bakshees) ( ong. €80,-)

- Zakgeld

Overnachtingen:

De guesthouses en het hotel waar overnacht wordt, zijn van eenvoudig tot meer luxueus (incl. zwembad), maar zij zijn allemaal ingericht op de ontvangst buitenlandse gasten en hun wensen.

Alle kamers beschikken over een eigen badkamer: douche, wastafel en toilet en hebben of 2x 1 persoonbedden of 1x 2 persoonsbed.

In alle guesthouses en hotel is gratis wifi aanwezig.

Eten:

De keukens waar we eten zijn van eenvoudig tot meer uitgebreid. Het bereiden van het altijd verse lokale voedsel gebeurd met goede hygienische omstandigheden en er wordt gebruik gemaakt van gefilterd water of water uit flessen. (dus niet uit de kraan)

Er wordt rekening gehouden met eventuele dieet wensen (voor zover mogelijk) of voorkeuren als vegetarisch voedsel.

JOUW BIJDRAGE

€ 1.688,- p.p.*

Minimaal 4 deelnemers

Maximaal 8 deelnemers

* Overnachting op basis van 2 persoonskamer.

Toeslag voor 1 persoonskamer: €188,-

Reis begeleiding Els: Het was de Flower of Life die mij in 2012 naar Egypte bracht, een land wat ik vanuit historisch en kunsthistorisch oogpunt wel interessant vond, het op mijn verlanglijstje had gezet, maar niet echt de stap zette om er naar toe te gaan. Totdat ik de boeken van Drunvalo Mechezedek las en de Flower of Life bij mij begon te resoneren.

Ik kwam een spirituele reis tegen naar o.a. Abydos waar in het Osirion de oudste afdrukken van de Flower of Life te zien zijn en de eenheidenergie sterk te ervaren is. Vanaf dat moment is bij mij het balletje gaan rollen.....en werd Egypte (weer) mijn (tweede )"thuis".

JA!

Ik ga graag mee!

Vul het onderstaande formulier in en dan neem ik contact met je op.

Fijn dat je meegaat!

Els

Huidige situatie Egypte najaar 2019

1. Is het veilig om in/naar Egypte te reizen?

Egypte is niet in oorlog en toch hebben veel mensen uit Europa vrees om naar Egypte af te reizen.

Ieder zal hier zijn eigen redenen voor hebben, maar zij doen het land hiermee een groot tekort. Het is, ook politiek gezien, heel rustig in Egypte.

Tijdens mijn verblijf in november 2017 heb ik daar in alle rust en veiligheid door het land kunnen reizen maar ook met lede ogen gezien hoe de bevolking het steeds moeilijker heeft om in het dagelijkse leven te voorzien doordat  de inkomsten uit de toeristensector steeds verder wegvallen.

De winkeltjes bij de tempels zijn veelal gesloten, werkeloze tourguids zijn als inspectors aan het werk gesteld in de tempels, hotels en guesthouses worden één voor één gesloten, de prijs voor de belasting, de wateraansluiting & electriciteit gaat steeds verder omhoog net zoals de prijs voor rijst of brood.

Terwijl er geen uitkeringen zijn om deze persoonlijke financiële klappen op te vangen. Het (over)leven is daar nu heel hard geworden

Toch was er ook weer hoop en optimisme te zien: op de parkeerplaatsen van o.a. de tempel van Karnak en Philae stonden (weer) veel touringcarbussen en waren er veel mensen in de tempels. Voor mij even wennen, aangezien ik vaak in alle rust door de tempels heb gelopen, maar voor alle andere betrokkenen bij en rondom de tempels natuurlijk heel fijn. En al die touristen leidde de aandacht van de templegards af zodat er toch mogelijkheden voor meditaties waren :)

Het zien van toeristen maakt de inwoners heel blij: natuurlijk ook voor de mogelijkheid om een centje te verdienen, maar ook om te zien dat er ook nog mensen zijn die vertrouwen in hun en hun land hebben.

2. Veiligheid voor de toeristen staat voorop.

Dat is altijd het beleid van de Egyptische regering geweest en dat is nog steeds zo.

Dit geldt ook voor de deelnemers van de  groep die met mij mee op reis gaan.

Ik heb veelvuldig contact met Egyptenaren die goed op de hoogte zijn van de dagelijkse situatie in hun land.

Zij hebben van Caïro tot Abu Simbel hun contacten. en het is ook in hun eigen belang dat de deelnemers aan de groepsreis zich veilig voelen en zijn.(!)

Mochten zij de informatie krijgen/opvangen dat het niet veilig zou zijn om te komen, dan laten ze mij dat meteen weten, hoe erg het hen ook spijt dat we niet komen en zij hun inkomsten mis lopen. Veiligheid staat ook bij hen voorop.

Mediteren in de tempels

Mediteren in de tempels is al sinds geruime tijd verboden door de Egyptische regering.

De tempels worden door de Egyptische regering beschouwt als cultureel erfgoed en niet als sacrale plekken, waabij het "heidene"aanbeden wordt.

Door de aanwezigheid van de vele inspectors (werkeloze tourguids) is de sfeer in de tempels tegenwoordig veranderd. Zij letten er erg op of je niet te lang naar een hieroglief staat te kijken (mediteren), of je met de ogen dicht (mediteren) een tijd op één plek staat, te langzaam loopt ect. Het is nog meer een kat en muis spel geworden om in alle rust af te stemmen op de energie van de tempel.

Aan de andere kant is het nu zo rustig in de tempels dat je het unieke moment kan hebben om de tempel geheel voor jezelf te hebben, en als de shift van de inspectors is afgelopen, is er toch nog veel mogelijk. Alleen weet je nooit wanneer die shift is afgelopen :) Inshallah! :)